:: urbansheep (urbansheep) wrote,
:: urbansheep
urbansheep

  • Music:

[ Q ] Строительство церкви — уроки для сообществ

Церковь как мегамолл — красивое отражение веяний времени в том, что кажется «вечным» и незыблемым.

«

After a few days of trekking through identical streets and cul-de-sacs under the hot Arizona sun, McFarland figured he had better try a different approach. He traded in his business-casual attire for a T-shirt and blue jeans, bought a clipboard and posed as the representative of a secular organization. He limited himself to two questions: ''What's your favorite radio station?'' and ''Why do you think people don't go to church?'' The conversations grew longer, and McFarland's mission became clear. People in Surprise listened to rock music. And they didn't go to church because they didn't have any fancy clothes, didn't like being asked for money and didn't see how any of the sermons they had heard in the past related to their lives.

McFarland pledged to change all that. By the following August, he had hired a direct-mail company to send out fliers to everyone in Surprise -- or at least everyone but the Spanish-speaking farm workers who lived in the town's original square mile -- inviting them to Radiant. ''You think church is boring and judgmental, and that all they want is your money?'' it asked. ''At Radiant you'll hear a rockin' band and a positive, relevant message. Come as you are. We won't beg for your money. Your kids will love it!''

»

Секты, церкви — бесценный источник опыта тысячелетий социального инжиниринга. Фандрайзинг, идеологический контроль, вдохновление паствы — всё там есть, включая методы по созданию самоподдерживающихся культов сообществ.

Если же отвлечься от технологий, то статья в NYTimes — отличный материал, иллюстрирующий, как клиент-центрированный сервис (в данном случае — духовно-социальный) завоёвывает, и, что главное, удерживает вокруг себя людей. «Мегацеркви», которые создаются с нуля, обставляют по активности церкви традиционные. А активность паствы — залог активного движения жизни в регионе, которое подкрепляется возникающими на службах горизонтальными связями, и более свободным движением информации.

«

In fact, everything about Radiant has been designed to lure people away from other potential weekend destinations. The foyer includes five 50-inch plasma-screen televisions, a bookstore and a cafe with a Starbucks-trained staff making espresso drinks. (For those who are in a rush, there's a drive-through latte stand outside the main building.) Krispy Kreme doughnuts are served at every service. (Radiant's annual Krispy Kreme budget is $16,000). For kids there are Xboxes (10 for fifth and sixth graders alone). ''That's what they're into,'' McFarland says. ''You can either fight it or say they're a tool for God.'' The dress code is lax: most worshipers wear jeans, sweats or shorts, depending on the season. (''At my old church, we thought we were casual because we wore mock turtlenecks under our blazers,'' Radiant's youth pastor told me.) Even the baptism pool is seductive: Radiant keeps the water at 101 degrees. ''We've had people say, 'No, leave me under,' '' McFarland says. ''It's like taking a dip in a spa.''

[...]

McFarland's messages are light on liturgy and heavy on what he calls ''successful principles for living'' -- how to discipline your children, how to reach your professional goals, how to invest your money, how to reduce your debt, even how to shake a porn addiction. ''If Oprah and Dr. Phil are doing it, why shouldn't we?'' he says. ''We should be better at it because we have the power of God to offer.''

»

Customer Experience, обеспечивающий достижение общей цели — то, что для людей является способом хорошо провести время и пообщаться, для церкви является способом помочь этим людям стать лучше и жить лучше. Вообще, вся статья — это очень длинный и хороший материал, дающий понять, насколько разные взгляды на религию могут существовать.

Что ещё интереснее — это рассказ о том, как церкви влияют на изменение культуры, а с ним — и на потоки миграции людей. Когда в Сюрпрайзе за пять-семь лет население увеличивается с тридцати до восьмидесяти тысяч, и при этом семьи в большинстве своём — молодые и активные люди, это создаёт очень большой потенциал, который будет использован в любом случае. Это же означает, что обычная городская культура начинает закрываться, и происходит обещанное Тоффлером «расползание» людей по своим собственным городкам-сквотам, которые создаются с определённым видением того, «как правильно жить» (привет, mama_ari).

За счёт ресурсов — энергии и интеллекта — сообщества могут развиваться и производить достаточно, чтобы жить безбедно, обеспечивая себя, отправляя детей в колледжи (или создавая свой колледж), и имея религиозный «каркас», который действует не по принципу навязывания дисциплины, а по привычной протестантской модели, когда жить честно и в согласии — в первую очередь выгодно. А посещении церкви — не нудная обязанность, а в первую очередь развлечение, отдых и социализация.

В результате получаются люди, которые живут внутри религии и до определённого момента вообще не подозревают, что иначе быть не может. Религия их не ограничивает, а усиливает, и они видят её не как внешнее культурное явление, а как часть своего образа жизни. Получается, что религиозный идеологический слой сливается с жизненными ценностями и становится совершенно прозрачным, давая о себе знать лишь в моменты кризисов — тогда и проявят себя вложенные и замурованные в сознание принципы.

 
 
 
 

Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 14 comments